Winnaars Amsterdamprijs voor de Kunst 2018 bekend
Regisseur Liesbeth Coltof, archief voor zwarte geschiedenis The Black Archives en filmprogrammeur/cultureel activist Jeffrey Babcock zijn de winnaars van de Amsterdamprijs voor de Kunst 2018. Dat heeft het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) maandagavond 15 oktober bekendgemaakt vanuit de Rabozaal. De belangrijkste kunstprijs van de hoofdstad wordt jaarlijks uitgereikt aan kunstenaars of organisaties die op bijzondere wijze de kunst stimuleren, in en buiten de stad. Wethouder Kunst en Cultuur Touria Meliani reikte de prijzen uit.
Inclusieve vrijstaat
Annabelle Birnie, directeur van het AFK, trekt in haar welkomsspeech een vergelijking tussen de Amsterdamprijs voor de Kunst en het authentieke karakter van de stad: “… een prijs die past bij een inclusieve vrijstaat, met internationale verbinding. Dat is van oudsher tenslotte de ruggengraat van Amsterdam. Een stad waarin iedereen altijd zijn mening kan geven over alles, waardoor we met elkaar verder komen - in zowel creatieve als ondernemende zin.”
Pioniers in hun vakgebied
In de besluitvorming spreekt de jury dit jaar over “pioniers in hun vakgebied”. Juryvoorzitter Simone Weimans: “We hebben met de gekozen winnaars zichtbaarheid willen geven aan mensen die niet per definitie de meeste aandacht krijgen. Alle drie zijn pioniers in hun vakgebied, geëngageerd en sterk verbonden aan Amsterdam. Ze omarmen hun autonomie en zijn niet bang om tegen de stroom van commercialiteit in te roeien. Daarnaast is het werk dat ze maken altijd urgent en doordrongen van de actualiteit, zonder de geschiedenis uit het oog te verliezen.”
The Black Archives | categorie Stimuleringsprijs
The Black Archives zijn vanaf 2015 razendsnel uitgegroeid tot een onmisbare plek in Amsterdam, waar mensen samenkomen om te praten over de gedeelde geschiedenis en hoe deze tot op de dag van vandaag haar sporen na laat. Is het een kunstinstelling, een historisch archief, een ontmoetingsplaats voor activisten of een debatcentrum? The Black Archives is het allemaal en juist die combinatie maakt het zo bijzonder. The Black Archives barst van de ambitie en verdient het om met deze nieuwe inhoudelijke stroom een nog breder publiek te bereiken dan ze nu al doen. Een publiek dat hongerig is naar een ander perspectief.
Jeffrey Babcock | categorie Beste Prestatie
Als Amerikaan met onvervalst Amsterdams DNA, programmeert Jeffrey Babcock al meer dan tien jaar underground cinema buiten het mainstream circuit. Meerdere malen per week toont hij zijn zorgvuldig geselecteerde films, die hij voorziet van een politieke, sociale of artistieke context. Babcock is autonoom tot in zijn haarvaten. Vanuit een onuitputtelijke toewijding houdt hij vast aan zijn principes in een wereld die steeds verder commercialiseert. Het is te hopen dat hij nog lang in kraakpanden, bunkers, brouwerijen en andere bijzondere plekken Amsterdammers kan prikkelen en inspireren met zijn liefde voor underground film. De stad heeft culturele activisten zoals hij nodig.
Liesbeth Coltof | categorie Bewezen Kwaliteit
Liesbeth Coltof regisseert al decennialang hoogwaardig theater voor de jeugd. Ze neemt kinderen serieus en is wars van ‘kinderachtig’ toneel. Maatschappelijke ontwikkelingen, taboes en de
actualiteit vertalen naar theaterverhalen, die kunst beheerst Coltof als geen ander. Met haar visie en vaardigheid zorgde deze pionier voor een omslag in haar vakgebied, en vele jeugdtheatermakers zijn daarmee schatplichtig aan haar. Dat het haar niet gaat om het eigen ego maar om de goede zaak, dat maakt haar een bijzonder en bevlogen mens. Ook haar zorgvuldig voorbereide afscheid van de Toneelmakerij, waarin ze plaats maakt voor een jongere generatie is hier een voorbeeld van.
Download hier het volledige jury-rapport.
Amsterdamprijs voor de Kunst
Jaarlijks kent het AFK de Amsterdamprijs voor de Kunst toe aan drie kunstenaars of instellingen die een bijzondere en stimulerende bijdrage leveren aan kunst in de hoofdstad. De winnaars ontvangen een geldbedrag van € 35.000,- en een bijzondere schaal van de stad Amsterdam, naar een ontwerp van vormgever Frederik Roijé.