AFK Uitgelicht: Het unieke locatietheater van Nineties Productions
‘AFK Uitgelicht’ vertelt de verhalen van Amsterdamse kunstenaars en culturele organisaties vanuit verschillende disciplines - van dans en muziek tot theater en beeldende kunst. Met steun van het AFK realiseren zij uiteenlopende projecten en activiteiten. In deze editie het verhaal van het jonge muziektheatercollectief Nineties Productions, dat door het AFK ondersteund wordt door middel van de regeling Tweejarige subsidies. Nineties Productions zet voorstellingen neer op bijzondere locaties, zoals de duinen of een loods, en brengt in hun werk hoge en lage cultuur samen.
Opgegroeid in de nineties
De initiatiefnemers achter het Nineties-collectief zijn geboren in de jaren tachtig en opgegroeid in de nineties. Maar de naam is ontstaan vanuit hun eerste hit-voorstelling Nineties: Live Your Life Like A Rave Machine. Dat de makers zelf zijn opgegroeid in dit turbulente decennium versterkt de lading van de producties: die bruisen van de energie en maken ook mensen enthousiast die niet snel naar het theater zouden gaan. Het collectief bestaat uit; regisseur Anne Maike Mertens acteur Yannick Noomen en schrijver Floor Houwink ten Cate.
Ander soort theaterpubliek
‘De onderwerpen van onze voorstellingen gaan vaak over popcultuur en bekende, iconische figuren. Hierdoor trekken wij een ander soort publiek dan je normaal in theaters ziet. Ook spelen we bijna nooit in een gewone zaal, maar op een plek die iets te maken heeft met de inhoud van de voorstelling.’ vertelt zakelijk leider Mara. Zo speelde We Are Here, een voorstelling over de ruimtevaarttocht Missie Apollo 11, tussen, op en in de duinen van Terschelling, die transformeerden tot maanlandschap. ‘Verder hebben we de voorstelling Noir, die bevraagt hoe de menselijkheid overeind kan blijven in de toekomst, gespeeld in een leegstaand kantoorpand. Untitled 2017 een voorstelling die gaat over onze houding naar kunst speelden we in diverse kunstgaleries in de stad. Ik denk dat we ons door de onderwerp- en locatiekeuzes onderscheiden van regulier theater. We betrekken bovendien het publiek er heel erg bij.’
Billy the Kid
Nineties Productions is momenteel bezig met repeteren voor de muziekvoorstelling Billy the Kid, a post-truth concert in court. Het stuk gaat over de beruchte crimineel uit het wilde westen waarvan niemand wist, en nog steeds niet weet, wie hij echt was. ‘Het thema van het stuk is het concept waarheid. Wij proberen een antwoord te vinden op wat dat eigenlijk is, de waarheid, en of dat in deze tijd anders is dan vroeger. De voorstelling vertrekt vanuit het icoon Billy maar plaatst dat naast en in onze huidige tijd. Tijdens de repetities zijn de acteurs volop aan het experimenteren, bijvoorbeeld met het creëren van geluiden. Hoe klinkt een drinkend paard of een lopende Billy? ‘Deze soort hoorspelachtige scènes zijn super muzikaal en roepen een hele wereld op.’
Deze zomer zal het stuk spelen op Oerol en in een scheepsloods in Amsterdam. ‘Of de tribune in de loods past en het licht goed is, moeten we nog onderzoeken. Locatietheater maken is ook hard werken, er komt veel meer bij kijken dan alleen spelen. De omgeving waarin wij van plan zijn te spelen moeten wij van tevoren overtuigen dat de productie niet alleen lastig, maar vooral heel leuk wordt. Het vergt iets meer werk, maar geeft ook veel meer voldoening.’
Tweejarige subsidies
Nineties Productions ontvangt over de periode 2017-2018 een tweejarige subsidie, als onderdeel van het Kunstenplan 2017-2020. In deze periode heeft de organisatie stappen genomen om zich inhoudelijk, zakelijk en op het gebied van publieksbereik verder te ontwikkelen.
Vanaf 1 juni tot 2 juli 17.00 uur kan er aangevraagd worden binnen de regeling Tweejarige subsidies voor de periode 2019-2020.
Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom het AFK? Schrijf je dan in voor de Nieuwsbrief.
Interview & Fotografie: Lotte Stig