AFK & Cultureel Ondernemerschap: Unfair Amsterdam
In de zomer van 2015 startte het AFK de Pilot Cultureel Ondernemerschap. In een pitch presenteerden twaalf culturele initiatieven een ontwikkelplan aan een panel van deskundigen uit verschillende disciplines. Het AFK blikt in een serie interviews met de vier winnaars en hun coach terug op de Pilot van het afgelopen jaar. Welke stappen hebben ze de afgelopen maanden gemaakt en hoe gaan ze de opgedane kennis in de toekomst gebruiken? We spreken erover met Adam Nillissen en Peter van der Es, oprichters van Unfair Amsterdam.
Van kunstbeurs tot jaarrond platform
Unfair Amsterdam startte in 2012 als een kunstbeurs voor een jonge generatie kunstenaars waarbinnen de vertoning en verkoop van werk centraal staat. Vier jaar later staat de beurs nog steeds centraal, maar Unfair Amsterdam programmeert nu ook vóór de start van de beurs allerlei evenementen door de hele stad. De organisatie is uitgegroeid tot een platform dat jaarrond relevant wil zijn. Bij het uitwerken van dat streven was de Pilot van grote waarde.
“De Pilot Cultureel Ondernemerschap kwam op een heel mooi moment. Onze grootste piek, de beurs, lag met 9 maanden te gaan tot de editie in 2016 nog relatief ver van ons af. Nu hadden we de tijd om na te denken over ons programma gedurende de rest van het jaar en het budget om daar een volgende stap in te kunnen zetten.”
Investeren in duurzaamheid
Unfair Amsterdam richtte zich het afgelopen jaar op de ontwikkeling van Unframed. Een concept van exclusieve en gelimiteerde geborduurde prints ontworpen door aanstormende en gevestigde jonge kunstenaars. Door de Pilot Cultureel Ondernemerschap konden zij investeren in dit project dat ervoor zorgt dat ze het gehele jaar eigen aanbod hebben.
De Pilot gaf Nillissen en van der Es vooral de ruimte om na te denken over de duurzaamheid van het programma en het financiële model van Unfair Amsterdam. “Normaal gesproken moeten we een idee snel opstarten en snel uitvoeren. Er moet op korte termijn resultaat volgen, want er is geen budget voor de lange adem. Nu hadden we ruimte om ook over de lange termijn na te denken. Niet alleen over de volgende beurs, maar hoe kunnen we ons gehele programma verduurzamen voor de komende jaren.”
De wind van voren
Voor van der Es en Nillissen zit de kracht van de Pilot in het feit dat het aanpassen van het plan niet als falen, maar juist als winst wordt gezien. “Het bijzondere aan de Pilot is dat het meer is dan alleen het geld, het is ook een traject waarin je je bewust wordt van allerlei zaken. Zo was er naast een kort ontmoetingsmoment, ook een langer gesprek.” Lachend: “Daarin kreeg je eens goed de wind van voren over je plan.” Vervolgens was er ruimte om het plan verder aan te scherpen. “Je wordt je in zo’n traject bewust van je groeipotentie, de kansen die er liggen voor verduurzaming van je organisatie en verdere professionalisering. Je krijgt de kans om jezelf als organisatie opnieuw uit te vinden, en je verder te ontwikkelen met het oog op groei.”
Over de Pilot Cultureel Ondernemerschap
Naar aanleiding van een initiatiefvoorstel van VVD-raadslid Werner Toonk, deed het AFK eind 2014 onderzoek naar de mogelijkheden voor een pilot-regeling voor de stimulering van cultureel ondernemerschap. Deze richtte zich op Amsterdamse initiatieven die een belangrijke stap willen zetten in hun professionalisering en leidde in 2015 tot de Pilot Cultureel Ondernemerschap.
Binnen de pilot zijn twaalf culturele initiatieven geselecteerd om een ontwikkelplan te pitchen voor een deskundig panel. Dit panel beoordeelde de plannen op zakelijke kwaliteit, haalbaarheid en voorbeeldfunctie voor de kunstsector. Unfair Amsterdam, San Serriffe, 24classics en We Are Public zijn geselecteerd om hun plan uit te voeren. In de zomer van 2015 ontvingen zijn hiervoor een bijdrage van €20.000 van het AFK. Gedurende negen maanden zijn zij begeleid in het realiseren van de plannen door strategisch adviseur Roel van Herpt.
De pilot Cultureel Ondernemerschap krijgt een vervolg binnen de tweejarige subsidie van het AFK.