AFK & Cultureel Ondernemerschap: San Serriffe
In de zomer van 2015 startte het AFK de Pilot Cultureel Ondernemerschap. In een pitch presenteerden twaalf culturele initiatieven een ontwikkelplan aan een panel van deskundigen uit verschillende disciplines. Het AFK blikt in een serie interviews met de vier winnaars en hun coach terug op de Pilot van het afgelopen jaar. Welke stappen hebben ze de afgelopen maanden gemaakt en hoe gaan ze de opgedane kennis in de toekomst gebruiken? We spreken erover met Pieter Verbeke, oprichter van San Serriffe.
Zetje in de rug
In 2011 richtten Pieter Verbeke en Elisabeth Klement de kunstboekenwinkel, tentoonstellingsplek en discussieruimte San Serriffe op. De naam is een verwijzing naar een 1 april grap van The Guardian uit 1977. San Serriffe creëert een intieme en informele setting voor kunstenaars, ontwerpers en publiek die discussie, studie en experiment mogelijk maakt.
Verbeke stelt “Toen we startten met de Pilot Cultureel Ondernemerschap, stonden de zaken inhoudelijk al op de rit. We hadden bovendien een substantiële achterban opgebouwd. Zakelijk moesten we alleen echt nog groeien - met als doel om San Serriffe rendabel te maken, zodat we ervan kunnen leven. Dat is waar we na 4 jaar te bestaan een zetje in de rug voor konden gebruiken.”
Tijd als cruciale factor
Verbeke en Klement investeerden het geld uit de Pilot in de realisatie van een webshop en de ontwikkeling van een krant. Daarnaast produceerden ze een speciale serie van bijzondere objecten gemaakt door kunstenaars. Nu zij het geld hadden om te investeren, bleek tijd een cruciale factor. Beide oprichters combineren San Serriffe met een andere baan, omdat ze alleen van de kunstboekenwinkel niet rond kunnen komen.
“Door de Pilot krijg je een soort kickstart. Hierdoor konden we opeens al onze plannen waarmaken – zelfs al zijn die redelijk ambitieus. Om de plannen ook daadwerkelijk te realiseren was veel tijd nodig. Het bleek het dilemma van het afgelopen jaar: wel de middelen, maar niet de tijd om het allemaal uit te voeren.”
Jaarlijkse reflectie
Voor de presentatie tijdens de pitch voor deelname aan de Pilot afgelopen zomer moesten Verbeke en Klement kritisch nadenken over San Serriffe. Voor Verbeke was dit een van de belangrijkste lessen uit de Pilot Cultureel Ondernemerschap. “Het was erg goed om gedwongen te worden tot reflectie, dat geeft zoveel duidelijkheid. Om na te denken over waar we nu staan, hoe we kunnen groeien en vooral waar we naartoe willen groeien. Vanaf nu willen we dat elk jaar doen.”
Daarbij is coach Roel van Herpt voor Verbeke en Klement van grote waarde gebleken. “Het was verhelderend om met iemand vanuit een heel ander referentiekader kritisch naar onze plannen te kijken. We hebben daardoor onze ideeën voor het duurzaam maken van San Serriffe verder aangescherpt.”
Over de Pilot Cultureel Ondernemerschap
Naar aanleiding van een initiatiefvoorstel van VVD-raadslid Werner Toonk, deed het AFK eind 2014 onderzoek naar de mogelijkheden voor een pilot-regeling voor de stimulering van cultureel ondernemerschap. Deze richtte zich op Amsterdamse initiatieven die een belangrijke stap willen zetten in hun professionalisering en leidde in 2015 tot de Pilot Cultureel Ondernemerschap.
Binnen de pilot zijn twaalf culturele initiatieven geselecteerd om een ontwikkelplan te pitchen voor een deskundig panel. Dit panel beoordeelde de plannen op zakelijke kwaliteit, haalbaarheid en voorbeeldfunctie voor de kunstsector. Unfair Amsterdam, San Serriffe, 24classics en We Are Public zijn geselecteerd om hun plan uit te voeren. In de zomer van 2015 ontvingen zijn hiervoor een bijdrage van €20.000 van het AFK. Gedurende negen maanden zijn zij begeleid in het realiseren van de plannen door strategisch adviseur Roel van Herpt.
De pilot Cultureel Ondernemerschap krijgt een vervolg binnen de tweejarige subsidie van het AFK.