AFK & Cultureel Ondernemerschap: 24classics
In de zomer van 2015 startte het AFK de Pilot Cultureel Ondernemerschap. In een pitch presenteerden twaalf culturele initiatieven een ontwikkelplan aan een panel van deskundigen uit verschillende disciplines. Het AFK blikt in een serie interviews met de vier winnaars en hun coach terug op de Pilot van het afgelopen jaar. Welke stappen hebben ze de afgelopen negen maanden gemaakt en hoe gaan ze de opgedane kennis in de toekomst gebruiken? Deze keer het woord aan Corine Haitjema, oprichter van 24classics.
Nieuw publiek voor klassieke muziek
In mei 2013 richtte Corine Haitjema 24classics op. Een online platform voor klassieke muziek naar het model van de ‘digitale jukebox’ 22tracks. De missie van 24classics is om nieuw publiek te werven voor klassieke muziek door mensen er op een laagdrempelige manier mee in aanraking te brengen. Met de playlists op de website wil 24classics het gevoel terughalen van hoe je vroeger cassettebandjes met favoriete muziek voor elkaar maakte. Daarnaast organiseert 24classics bijzondere muziekevenementen op verrassende plaatsen als Klassiek in de Loods in Roest en de Happy Bachdag, waarmee de verjaardag van de componist Bach in de hele stad wordt gevierd.
De kracht van coaching
Haitjema stelt dat de Pilot Cultureel Ondernemerschap voor 24classics precies op goede moment kwam. “Het plan dat we indienden hadden we al klaar; we waren echt toe aan een volgende stap. Alleen, we hadden niet de middelen. Dat we die stap alsnog hebben kunnen zetten is fantastisch. Daarnaast vind ik het een enorme erkenning dat we werden uitgekozen om mee te doen.”
Voor Haitjema zit de kracht van de Pilot in de combinatie van coaching en subsidie. “Eerlijk gezegd vroeg ik me in het begin af wat we daarmee moesten. We wisten toch al wat we wilden? Uiteindelijk vond ik het geweldig werken, ook door wat je leert uit de coaching mee te nemen in je plan. We hebben het geld van de Pilot absoluut beter besteed daardoor. ”
De grootste verandering ten opzichte van het oorspronkelijke plan van 24classics lag in de invulling van het lidmaatschap. Nadat Haitjema er kritisch met coach Roel van Herpt naar had gekeken, kwamen ze er al snel op uit dat het plan uitgebouwd moest worden om het lidmaatschap meer waarde te geven. Samen kwamen ze tot een model waarbij leden gratis toegang krijgen tot de klassieke evenementen die 24classics zelf organiseert en tot klassieke concerten van partners.
Initiatiefnemer in de sector
Corine Haitjema ziet zichzelf zonder meer als cultureel ondernemer. “In dat ondernemerschap zit dat je initiatief neemt in de sector. Voor mij zit het er ook in dat ik iets wil toevoegen aan wat er al is. 24classics doet dat op een manier die niet 100% leunt op subsidie. We zoeken telkens naar een gezonde balans tussen commercieel zijn en het bewaken van de inhoud.”
In dat kader was de belangrijkste les voor Haitjema het afgelopen jaar om meer te denken vanuit de begroting en het dekkingsplan. “Bij het maken van plannen begon ik altijd puur vanuit de inhoud. We hebben het afgelopen jaar stappen gezet om te professionaliseren. Daar hoort bij dat je eerst zorgt dat het fundament goed is, voor we beginnen met het uitbouwen aan onze ideeën. Daar zijn we nu mee bezig”
Over de Pilot Cultureel Ondernemerschap
Naar aanleiding van een initiatiefvoorstel van VVD-raadslid Werner Toonk, deed het AFK eind 2014 onderzoek naar de mogelijkheden voor een pilot-regeling voor de stimulering van cultureel ondernemerschap. Deze richtte zich op Amsterdamse initiatieven die een belangrijke stap willen zetten in hun professionalisering en leidde in 2015 tot de Pilot Cultureel Ondernemerschap.
Binnen de pilot zijn twaalf culturele initiatieven geselecteerd om een ontwikkelplan te pitchen voor een deskundig panel. Dit panel beoordeelde de plannen op zakelijke kwaliteit, haalbaarheid en voorbeeldfunctie voor de kunstsector. Unfair Amsterdam, San Serriffe, 24classics en We Are Public zijn geselecteerd om hun plan uit te voeren. In de zomer van 2015 ontvingen zijn hiervoor een bijdrage van €20.000 van het AFK. Gedurende negen maanden zijn zij begeleid in het realiseren van de plannen door strategisch adviseur Roel van Herpt.
De pilot Cultureel Ondernemerschap krijgt een vervolg binnen de tweejarige subsidie.