Stichting Resonate Productions

Muziek en muziektheater
Aangevraagd: € 75.000
Toegekend: € 0

Inleiding

Resonate Productions maakt musical journalism. Het zegt daarvoor diepgravende, sociale journalistiek te combineren met vele lagen originele muziek. Met deze combinatie wil het gezelschap zijn voorstellingen bij het publiek laten resoneren op rationeel, emotioneel en onderbewust niveau. Zijn missie is om sociale relaties beter te laten functioneren en menselijke waardigheid te herstellen. Daarnaast wil het gezelschap muziek, performance en journalistiek op het hoogste niveau uitvoeren. Artistiek leider Andrea Voets ontving in 2022 met Resonate Productions de Fast Forward-beurs voor haar internationale ontwikkeling van het Fonds Podiumkunsten.

In de komende kunstenplanperiode staat de vraag how to feel safe? centraal. Het gezelschap stelt de vraag hoe je in jezelf en met andere mensen sociale veiligheid creëert met betrekking tot relaties, gemeenschap en samenleving. Deze vraag leidt tot vier producties.

In 2025 wordt Millenial History doorontwikkeld in de vorm van een durational performance, tentoonstelling en educatieprogramma. Hierin staat de recente wereldgeschiedenis centraal door de ogen van millenials.

In 2026 maakt het gezelschap People Don’t See Things in de vorm van een Serious Rave met als thema de mechanismes en existentiële dimensie van massamoorden. In 2027 staat Touch me with your Soul op het programma. Dit is een onderzoek naar de sociale magie van de muziek in een documentaire reis langs muzikale componenten van de vraag how to feel safe.

In 2028 maakt het gezelschap FOR REAL.2, een synthesevoorstelling waarin ze verborgen machtsdynamieken zichtbaar wil maken met best practices en artiesten uit de eerste tien jaar Resonate Productions.

Stichting Resonate Productions ontvangt geen meerjarige subsidie binnen het Kunstenplan 2021-2024.

Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 75.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als goed.

De commissie vindt dat Resonate Productions met het door hemzelf gecreëerde genre musical journalism een duidelijke artistieke signatuur heeft ontwikkeld. Resonate Productions onderscheidt zich door de wisselwerking tussen gedegen sociale journalistiek met gelaagde livemuziek bestaande uit originele opnames en nieuwe composities. De commissie ziet deze aanpak duidelijk terugkomen in de activiteiten van het gezelschap zoals in People Don’t See Things waar genocidewetenschappers een hoofdrol spelen in het thema over de existentiële dimensie van mechanismes achter massamoorden. De commissie merkt wel op dat de meeste concepten nog te theoretisch zijn uitgewerkt, waardoor de commissie zich er nog geen duidelijke voorstelling van kan maken, en derhalve nog niet goed kan inschatten of deze voorstellingen tot de verbeelding zullen spreken. De commissie vindt echter wel dat uit het plan een sterke motivatie spreekt om deze projecten te realiseren. Ze bouwen bovendien logisch voort op de projecten van de voorgaande jaren. Een goed voorbeeld daarvan is de doorontwikkeling van Millenial History die in 2022 als podcast begon, ontwikkeld is naar een live voorstelling en in 2025 als een durational performance en tentoonstelling wordt gepresenteerd. De commissie ziet daarmee een duidelijke stijgende lijn in de ontwikkeling van de producties alsook qua ambitie en bereik.

De commissie vindt het duidelijk en overtuigend wat Resonate Productions inhoudelijk teweeg wil brengen bij het beoogde publiek en de stad. Het gezelschap wil de emotionele blinde vlekken die in de mensen en de maatschappij leven aan het licht brengen zodat er meer begrip ontstaat voor anderen, voor jezelf en voor de historische en sociale context waarin we als mens functioneren. Juist deze onbewuste, structurele gevoelens die ontstaan doordat vaste patronen in gedrag en cultuur niet worden bevraagd zijn volgens het gezelschap van grote invloed op de levens van mensen. De commissie vindt het daarom sterk dat Resonate Productions meer dan alleen een voorstelling wil brengen en daarnaast ook een publiek debat wil vormgeven, waarbij het publiek een wezenlijk onderdeel van elke setting is zoals in Millenial History. Het publiek betreedt in dit project in kleine groepen een tijdcapsule waar een kernvraag wordt besproken zoals What makes you feel like you don’t matter als kernvraag bij Oost-Duitsland. Dit draagt volgens de commissie bij aan de zeggingskracht van de projecten en is in haar ogen aansprekend voor het beoogde publiek en stad. Resonate Productions richt zich met name op millennials en gen Z-ers. De commissie is van mening dat de activiteiten met hun multimediale vorm en interactie goed aansluiten bij deze doelgroep zoals bij People Don’t See Things die in vorm, stijl en presentatie goed aansluiten bij de beoogde generaties. In deze voorstelling stelt het gezelschap het publiek op in een rave op een dansvloer omringd door livemuziek en videoschermen waarop interviews met wereldwijde genocide-experts worden geprojecteerd.

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als zwak.

De commissie is van mening dat het plan geen duidelijke en onderbouwde visie heeft op het bereik in de stad. In de ogen van de commissie is Resonate Productions voornamelijk gericht op speelplekken buiten de stad en (inter)nationaal bereik. De commissie mist daarmee een overtuigend plan om een Amsterdams publiek te betrekken bij de verschillende thema’s en projecten voor de komende vier jaar. Hoewel Resonate Productions een duidelijk beeld heeft van haar publiek vindt de commissie dit breed en algemeen geformuleerd. Over die algemene doelgroep schrijft het gezelschap dat dit een open-minded, geïnteresseerd en maatschappelijk betrokken publiek is bestaande uit divers samengesteld publiek en expats. Het merendeel van dit publiek is millennial, gen Z’er en klassieke muziekliefhebber. Op basis daarvan formuleert Resonate Productions in de ogen van de commissie vier passende maar brede publieksgroepen zoals geïnteresseerden in nieuwe vormen van journalistiek, podcast & radio en mensen uit de regio’s waar de verhalen van de projecten vandaan komen. De commissie vindt het echter opvallend dat aan de verschillende activiteiten andere breed samengestelde doelgroepen worden gekoppeld die de commissie op zich logisch vindt maar die grotendeels afwijken van de eerdergenoemde vier publieksgroepen. Daardoor vindt de commissie de doelgroepen niet duidelijk. Het gezelschap wil haar publiek bereiken via community building en via partners zoals studieverenigingen en belangenorganisaties. De commissie leest geen overtuigende onderbouwing terug in het plan hoe ze dit wil doen en wie de specifieke partners zijn en is daardoor niet overtuigd van de aanpak. De commissie vindt het bijvoorbeeld passend dat het gezelschap via social media content wil delen omdat dit aansluit bij de millennials en gen Z’ers, maar mist een uitwerking hoe deze getarget worden. Wel is de commissie van mening dat partners zoals De Balie, de Meervaart en De Groene Amsterdammer bijdragen aan het bereik in de stad.

De activiteiten van Resonate Productions dragen volgens de commissie enigszins bij aan de spreiding van het culturele aanbod en publieksbereik in de stadsdelen NieuwWest en Noord. Het gezelschap geeft in het formulier aan dat de helft van haar activiteiten in deze stadsdelen plaatsvindt. Uit het plan wordt het echter niet duidelijk welke activiteiten dit betreft en of er genoeg draagvlak is. Hoewel de commissie geen concrete motivatie terugleest waarom activiteiten in deze stadsdelen plaatsvinden, verwacht ze dat er met name in stadsdeel Noord draagvlak is voor de activiteiten. Het gezelschap heeft hier namelijk sinds 2022 haar thuisbasis in De Ruimte in SEXYLAND World, een locatie voor experimentele muziek en podiumkunst. Tevens maakt de commissie uit het plan op dat op deze locatie ook activiteiten van Resonate Productions plaatsvinden. Of er ook activiteiten op andere locaties in Noord zullen plaatsvinden en of het gezelschap samenwerkt met andere partners of locaties in dit stadsdeel leest de commissie niet terug in het plan. De commissie verwacht dat er in Nieuw-West draagvlak kan worden opgebouwd met behulp van de nieuwe partner de Meervaart. Maar in welke mate er draagvlak zal zijn, dat maakt de commissie onvoldoende uit het plan op.

Diversiteit & inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zeer goed.

De commissie leest in het plan een overtuigende visie terug op het gebied van diversiteit en inclusie. Het gezelschap wil het beste en meest relevante werk maken voor de wereld van nu. Volgens het gezelschap kan dit niet zonder een afspiegeling daarvan in team, publiek, thema’s en partners te weergeven. De commissie is van mening dat Resonate Productions tot in zijn kern divers en inclusief is met een kernteam dat volledig bi- of intercultureel is. Het team bestaat grotendeels uit mensen die zich identificeren als non-binair of vrouw, tot de lhbtiq+-gemeenschap behoren en een niet-westerse achtergrond hebben. Daarnaast zijn verschillende neurodiversiteiten verenigd in het kernteam. De commissie ziet ook dat de organisatie keuzes maakt op basis van diversiteit en inclusie in de geïnterviewden en freelancers waarmee Resonate Productions werkt. Dit zorgt in de ogen van de commissie voor een team dat een goede representatie is van de wereld van nu.

In reflectie op de voorgaande jaren schrijft Resonate Productions dat het bestaande doelstellingen op het vlak van diversiteit en inclusie continueert zoals die in de eigen organisatie met een aantal nieuwe doelstellingen. De commissie vindt het positief dat de jonge organisatie zich op dit vlak blijft ontwikkelen. Resonate Producties vindt meer diversiteit in zijn publiek belangrijk omdat dit ervoor zorgt dat het een grotere impact kan maken met zijn projecten om een oprecht contact tussen mensen te bewerkstelligen dat in zijn ogen niet mogelijk is met alleen een gelijkgestemd publiek. De commissie vindt het daarom passend dat het gezelschap streeft naar een publiek met een gelijke man-vrouw verdeling, met meer mensen met een niet-westerse achtergrond en meer gen Z’ers. Naast de bestaande partners zoals de Meervaart blijft het gezelschap zoeken naar nieuwe partners die een vergelijkbaar doelpubliek hebben. De commissie vindt het positief dat ook de thema’s van de programma’s divers en maatschappelijk geëngageerd zijn en over de wereld van nu gaan. De commissie ziet dit onder andere terug in Millenial History waar het gezelschap zich focust op de recente wereldgeschiedenis in Afrika.

De commissie vindt de aanpak van Resonate Productions om de doelstellingen op het vlak van diversiteit en inclusie te verwezenlijken concreet en overtuigend. In de werving van nieuw personeel richt de organisatie zich de komende jaren op ondergerepresenteerde groepen, die nog geen onderdeel zijn van de organisatie zoals mensen met een fysieke beperking. Hiermee wil de organisatie de diversiteit en daarmee de kwaliteit van haar artistieke werk steeds vergroten. Dit vindt de commissie positief maar had graag in het plan willen lezen hoe de organisatie dit wil aanpakken. Bij de werving van stagiairs werkt Resonate Productions samen met Stage Cultuur Inclusief wat de commissie passend vindt. 

De commissie vindt het sterk dat op het gebied van aanbod het gezelschap samenwerkt met specialisten die het thema en het programma versterken zoals de Nigeriaanse curator Azu Nwagbogu bij Millenial History. Daarnaast wil Resonate

Productions meer gen Z’ers bereiken door verschillende samenwerkingen zoals met studium generales en studentenverenigingen. Dat vindt de commissie een geschikte aanpak. De commissie vindt het positief dat het gezelschap vanaf 2025 publieksonderzoek wil doen om meer inzicht te krijgen in de huidige publieksgroepen en een beeld te krijgen van wie ze niet of nauwelijks bereikt. Tevens vindt het gezelschap digitale, fysieke en financiële toegankelijkheid belangrijk. Zo vindt het dat de ticketprijs nooit een belemmering mag vormen wanneer de interesse daar is en streeft ernaar om in samenspraak met partners tickets voor deze mensen te vergoeden. De commissie vindt dit een goed initiatief evenals de samenwerking met Vincent Bijlo om de verstaanbaarheid voor blinden en slechtzienden te verbeteren. De commissie ziet diversiteit en inclusie terug in alle lagen van de organisatie en in de beoogde activiteiten. Ze is daarmee overtuigd dat met de verschillende samenwerkingen en acties de doelstellingen bereikt kunnen worden.

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als voldoende.

Resonate Productions zet in de ogen van de commissie helder uiteen hoe het omgaat met mensen en middelen, met daarbij een sterke visie op goed werkgeverschap geborgd door onder andere het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon, aandacht voor behoeften van het personeel, gezonde werkdruk met heldere verwachtingen, planningen en genoeg repetitietijd. De commissie is positief over de wijze waarop de organisatie vormgeeft aan fair practice met honoraria die boven de fair pay-norm liggen. De organisatie neemt daarbij de cao Toneel en Dans als uitgangspunt voor freelancers en de Sena-norm voor musici. Bovendien is Resonate Productions transparant naar alle medewerkers over de begroting en realisatie. 

Resonate Productions hanteert het bestuur-directie-model en onderschrijft de Governance Code Cultuur. Daarnaast werkt het gezelschap op het gebied van duurzaamheid tot nu toe met weinig materiaal en reist waar mogelijk met de trein, hetgeen de commissie waardeert.

Het gezelschap reflecteert in het plan op de voorgaande periode. Resonate Productions is in september 2020 opgericht en zag zich voor de uitdaging gesteld dat partners en speelplekken moesten sluiten. De commissie vindt dat het gezelschap zich in deze periode flexibel en inventief heeft opgesteld door voorstellingen om te vormen tot podcasts, artikelen te schrijven en zich inhoudelijk meer te verdiepen. Deze aspecten maken nu organisch deel uit van haar projecten. 

Het gezelschap geeft aan dat het er zich van bewust is dat het op dit moment te veel afhankelijk is van de artistiek leider die de spil is van Resonate Productions. De commissie vindt het getuigen van goed inzicht in bedrijfsvoering dat Resonate Productions begonnen is om de daarmee gepaard gaande risico’s, zoals de kwetsbaarheid van de kleine organisatie, te beperken door de aanstelling van een assistent artistiek leider. 

De commissie is van mening dat het plan voor de activiteiten 2025-2028 organisatorisch realistisch en uitvoerbaar is. Resonate Productions heeft volgens de commissie een solide kernteam en kan zich snel aanpassen aan nieuwe situaties, blijkend uit de voorgaande periode. 

Op financieel vlak is de commissie kritisch over de uitvoerbaarheid. Hoewel de begroting gespecificeerd en onderbouwd is, vindt de commissie de begrootte inkomsten uit recettes/uitkoop wat ambitieus. Een onderbouwing van de inschatting had de commissie hier meer inzicht in kunnen geven. 

Er is een brede financieringsmix bestaande uit publieksinkomsten, publieke en private fondsen, en bijdragen van coproducenten. Het gezelschap wil eventuele financiële tegenvallers opvangen door meer coproducties te doen, een donateurskring op te richten en de kosten omlaag te brengen. De commissie vindt dit een risicovolle aanpak omdat dit een grote inspanning vraagt van een kleine organisatie waarbij mogelijk fair pay onder druk komt te staan, en die volgens de commissie onvoldoende wordt onderbouwd. Gezien de liquiditeitspositie en het lage eigen vermogen van Resonate Productions verwacht de commissie dat de voorliggende plannen uitvoerbaar zijn, mits er geen financiële tegenvallers zijn.   

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Stichting Resonate Productions te honoreren met het gevraagde bedrag van € 75.000 per jaar. 

De commissie constateert dat er na beoordeling van alle aanvragen onvoldoende budget beschikbaar is om de aanvraag te honoreren.   

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Muziek en Muziektheater.