Club Classique

Muziek en muziektheater
Aangevraagd: € 65.000
Toegekend: € 65.000

Inleiding

Club Classique presenteert klassieke muziekprogramma’s in de, naar eigen zeggen, ontspannen sfeer van een openluchtfestival, het theater en het café. Spelplezier, spontaniteit en contact met het publiek zijn voor Club Classique belangrijke waarden binnen zijn missie. Het doel van Club Classique is om de verbeelding aan te spreken. Dit wil hij bereiken door voorstellingen te maken met, naar eigen zeggen, spannende combinaties, verrassende wendingen en meeslepende verhalen. Club Classique stelt dat hij het publiek op deze manier een ingang tot de klassieke muziek biedt. Het plezier van de beleving staat daarbij voorop.

Club Classique geeft zijn artistieke plan voor 2025-2028 vorm aan de hand van vier pijlers. De eerste pijler is Muziektheatervoorstellingen. Voor deze reeks werkt het ensemble samen met onder andere theatermaker Nhung Dam en schrijver en theatermaker Abdelkader Benali. De tweede pijler Classical Soundtracks is een interactieve concertformule waarin toehoorders worden uitgenodigd om een persoonlijk verhaal te delen waar vervolgens de muzikale soundtrack bij wordt gespeeld om de emotie achter ieder verhaal muzikaal uit te drukken. De derde pijler Kroegconcerten betreft informele klassieke jamsessies in cafés in verschillende stadsdelen in Amsterdam. De vierde pijler Andere Samenwerkingen zijn onder andere met Orchestre Partout en Troupe Courage.

Club Classique ontvangt geen meerjarige subsidie binnen het Kunstenplan 2021-2024. Voor de periode 2025-2028 vraagt de organisatie bij het AFK een bijdrage van gemiddeld € 65.000 per jaar in het kader van het Kunstenplan.

Artistiek belang

De commissie beoordeelt het artistiek belang als zeer goed.

De commissie vindt de artistieke signatuur van Club Classique in het plan zeer goed naar voren komen. De bewuste keuze van speellocaties buiten de concertzaal, de onverwachte presentatievormen in combinatie met klassieke muziekprogramma’s van hoge kwaliteit zorgt voor een onderscheidende eigen artistieke identiteit. Naar eigen zeggen komen hierdoor meer mensen die zelf niet een traditionele concertzaal zouden betreden in aanraking met de schoonheid van klassieke muziek. 

In de ogen van de commissie vertaalt Club Classique de artistieke signatuur overtuigend naar de verschillende activiteiten. Een voorbeeld hiervan is een maandelijks kroegconcert in Pension Homeland. Maar ook in Classical Soundtracks is de vertaling helder terug te zien door de open presentatievorm waarbij persoonlijke verhalen van mensen uit het publiek de basis zijn. Daarnaast ziet de commissie een overtuigende artistieke eigenheid terug in het plan bij de voorstelling Laatbloeiers waarbij de muziek een actief onderdeel is van het regieconcept. Deze voorstelling in samenwerking met theatermaker Nhung Dam spreekt bij de commissie ook tot de verbeelding. Hierin wordt de eigen identiteit onderzocht met een oproep aan de toeschouwer om juist een laatbloeier te zijn; het leven zelf uitzoeken is wellicht een moeilijkere maar ook interessantere weg om te volgen.

In de manier waarop voorstellingen als Laatbloeiers en Seksmonologen zijn uitgewerkt ziet de commissie dat Club Classique artistiek-inhoudelijk nieuwe stappen zet, die met de vier pijlers Muziektheatervoorstellingen, Classical Soundtracks, Kroegconcerten en Andere Samenwerkingen, logisch voortbouwen op de artistieke ontwikkeling van de afgelopen jaren. Zo is in de reflectie van het ensemble te lezen dat zijn muziektheatervoorstellingen zich ontwikkeld hebben van voorstellingen met tekst en muziek tot voorstellingen waar muziek en theater meer geïntegreerd en verweven worden. De komende kunstenplanperiode wil Club Classique zich hier meer op focussen waardoor gelaagd multidisciplinair werk ontstaat met een nieuwe betekenislaag. Het ensemble beoogt dit door nauwe samenwerkingen met regisseurs en theatermakers aan te gaan die muziek als uitgangspunt hebben en een meer sprekende rol laat spelen. De commissie vindt deze keuze goed aansluiten bij de beoogde activiteiten. 

Door de persoonlijke presentatiestijl van Club Classique, zijn keuze voor informele locaties buiten de concertzaal en nadruk op de beleving van de luisteraar vindt de commissie dat de activiteiten aansprekend zijn voor het beoogde publiek, buurt en stad. De commissie is van mening dat de toegankelijke en ongedwongen manier van presenteren van de activiteiten de drempel verlaagt om klassieke muziek invoelbaar te maken en te beleven. Als het publiek in een tent of kroeg zit op twee meter afstand van een operazangeres of musicus, vergroot dit volgens de commissie de impact en beleving. Met dezelfde werkwijze trekt Club Classique ook de wijk in. Zo organiseert hij met Troupe Courage een buurtfestival in De Baarsjes met op maat gemaakte concerten voor deze buurt. Daarnaast verwacht de commissie dat de samenwerkingen met diverse partners vanuit verschillende disciplines zoals Queer Amsterdam aansprekend zullen zijn voor verschillende publieksgroepen en de stad. Dit overtuigt de commissie van de artistiek-inhoudelijke impact die Club Classique teweeg wil brengen.

Belang voor de stad

De commissie beoordeelt het belang voor de stad als zeer goed.

De commissie leest uit het plan een overtuigende visie gericht op het bereik in de stad. Club Classique wil met een informele manier van presenteren en communiceren een breed en relatief jong publiek bereiken. De vertaling hiervan naar de beoogde doelgroepen in de stad is helder geformuleerd. De verschillende activiteiten zijn overtuigend gekoppeld aan specifieke doelgroepen zoals Vlakke vloertheaterpubliek en Thematisch gebonden publiek die alle twee aan de Muziektheatervoorstellingen zijn gekoppeld. Een andere overtuigende koppeling ziet de commissie terug in de koppeling van Buurtgebonden publiek aan Kroegconcerten. De commissie is van mening dat Club Classique een duidelijk marketingplan heeft met een heldere aanpak hoe ze de beoogde doelgroepen wil bereiken. Themagebonden publiek wil het ensemble bereiken via de kanalen van de artistieke en maatschappelijke samenwerkingspartners zoals Het Gamelanhuis. Het ensemble bereikt buurtgebonden publiek door te spelen op locaties als kroegen en festivals die verankerd zijn in een specifieke buurt, zoals de Aprilfeesten in de Nieuwmarktbuurt. Het publiek kan het ensemble via QR-codes volgen op social media. Daarnaast verspreidt Club Classique flyers en posters bij lokale ondernemers en zet advertenties in buurtkranten. Deze aanpak vindt de commissie met name realistisch en passend voor het bereiken en betrekken van de beoogde doelgroepen zoals Buurtgebonden publiek. De samenwerkingspartners waarmee Club Classique haar doelgroepen wil bereiken vindt de commissie eveneens passend. Zo wordt met Orchestre Partout onder andere gespeeld in cafés en in een AZC. 

De activiteiten van Club Classique dragen volgens de commissie bij aan de spreiding van het culturele aanbod en publieksbereik in de stadsdelen Nieuw-West, Noord en Zuidoost. Door de kroegconcerten in Café De Ceuvel en de samenwerking met Likeminds is het ensemble nadrukkelijker actief in Amsterdam-Noord.

Try-outs van de muziektheatervoorstellingen zijn zowel in Likeminds als in de Meervaart te zien. Club Classique speelt met Orchestre Partout op verschillende locaties in Amsterdam, waaronder in het azc Willinklaan en het Bijlmer Parktheater. Met dergelijke activiteiten draagt het ensemble in de ogen van de commissie actief bij aan de spreiding van het culturele aanbod in de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost.

De commissie verwacht dat bovenstaande voornemens passend en haalbaar zijn gezien de aard van de activiteiten en samenwerkende partners zoals met Likeminds en Orchestre Partout. Met name in het stadsdeel Nieuw-West verwacht de commissie draagvlak vanwege de samenwerking met de Meervaart, de azc-locatie en de achterban van Orchestre Partout die passend zijn bij dit pluriforme stadsdeel. De samenwerking met diverse makers zoals Raymi Sambo in de multidisciplinaire muziektheatervoorstellingen draagt hier in de ogen van de commissie eveneens aan bij. 

Diversiteit & Inclusie

De commissie beoordeelt de bijdrage aan diversiteit en inclusie als zeer goed.

De commissie is van mening dat Club Classique een overtuigende visie op diversiteit en inclusie heeft. Het ensemble wil de schoonheid van klassieke muziek laten resoneren bij een breed publiek en richt zich hiermee op diversiteit in de zin van culturele diversiteit, sociaal-economische kansengelijkheid en genderidentiteit. De commissie ziet dit terug in de keuzes die Club Classique maakt ten aanzien van aanbod, bereik en organisatie. In de ogen van de commissie formuleert Club Classique heldere concrete doelstellingen voor de periode 2025-2028 aan de hand van de vier P’s, die logisch voortvloeien uit de reflectie op de voorgaande jaren. Zo wil het ensemble een divers samengesteld publiek bereiken op festivals dat primair niet gericht is op klassieke muziek. Club Classique gelooft dat het bereiken van dit publiek begint met het ontwikkelen van een programma waarin het publiek zich herkent en dat toegankelijk is voor iedereen zoals het thema uit Pulp Fiction dat voor strijkkwartet werd gearrangeerd en speelde tijdens het Grachtenfestival in 2023. Daarnaast vindt de commissie het positief dat het ensemble zich richt op thema’s op het vlak van biculturaliteit en discriminatie zoals in de voorstelling Gershwin in samenwerking met Gershwin Bonevacia. Tevens richt Club Classique zich op een breder publiek en specifiekere doelgroepen. De locatie waar ze speelt ziet het ensemble als doorslaggevend voor wie het bereikt. Naast het spelen in kroegen, op festivals en in de theaters gaat Club Classique daarom de komende beleidsperiode meer de wijken in zoals naar Café de Ceuvel in Amsterdam Noord, dat gericht is op duurzaamheid en sociale cohesie in de buurt. Daarbij is de commissie positief over het streven van het ensemble om een veilige sfeer te creëren tijdens zijn activiteiten zodat mensen kwetsbare verhalen met het ensemble durven te delen. In het plan beschrijft het Club Classique uitgebreid de ontwikkelingen vanaf 2021 en de voorlopige resultaten die zijn behaald. Zo ontwikkelde het ensemble de formules Classical Soundtracks en Jukebox Diva’s om zijn interactie met het publiek te verstevigen. Daarnaast is het meer op festivals zoals de Parade en Front Row Festival gaan spelen en bereikt het ensemble naar eigen zeggen meer jong en divers samengesteld publiek dan voorheen. De commissie vindt dat Club Classique daarmee een goede bijdrage geeft aan de diversiteit van het culturele landschap in Amsterdam.

De commissie vindt de aanpak van Club Classique om de doelstellingen ten aanzien van diversiteit en inclusie te verwezenlijken concreet en overtuigend. Zo bevordert Club Classique de toegankelijkheid van haar informatie voor blinden, slechtzienden en fysiek beperkten, onder meer door de informatie op de website beschikbaar te maken in audiovorm. Met toegankelijke arrangementen richt Club Classique zich op een breder publiek, terwijl het zich met thematische voorstellingen rondom bijvoorbeeld genderidentiteit en biculturaliteit richt op specifiekere doelgroepen. Daarnaast gaat Club Classique meer samenwerken met artistieke partners die een biculturele achtergrond hebben, zoals schrijver en theatermaker Abdelkader Benali. In de ogen van de commissie is dit een goede ontwikkeling, evenals het toetreden van Fnaan Woldegiorgis tot het bestuur. Door haar functie als Head of Diversity and Inclusion bij de KNVB brengt zij haar expertise op dit vlak mee. 

De commissie is van mening dat de doelstellingen en stappen ten aanzien van het aanbod en bereik en de eigen organisatie realistisch en haalbaar zijn voor Club Classique. De expertise in het bestuur op diversiteit en inclusie en van de partners met hun netwerk, zoals Raymi Sambo, geven de commissie vertrouwen.

Uitvoerbaarheid

De commissie beoordeelt de uitvoerbaarheid als zeer goed.

De commissie vindt het plan getuigen van een sterke visie op de bedrijfsvoering. Een ontspannen en inclusieve sfeer zijn kernwaarden van Club Classique. Dit implementeert hij onder meer in de maakprocessen en in de benadering van de bedrijfsvoering. Ook vindt de commissie de manier waarop het ensemble op een gezonde manier invulling wil geven aan de groei van zijn organisatie positief.  Het ensemble beschrijft hoe het omgaat met fair practice, sociale veiligheid en cultural governance. Het ensemble verbindt daar doelstellingen aan om de organisatie ook op langere termijn gezond en wendbaar te houden. De menselijke maat staan daarbij volgens Club Classique voorop. Dit doet hij door bijvoorbeeld in gesprek te gaan met de speellocaties om de honoraria voor repetities aan de uitkoopsommen toe te voegen die nu volgens het ensemble vaak niet worden meegerekend. De commissie vindt het positief dat Club Classique een richtlijn gaat opstellen over hoe om te gaan met annuleringen van voorstellingen en musici die wegens ziekte of overmacht niet kunnen spelen. Dit draagt in de ogen van de commissie bij aan fair practice. Op het gebied van fair pay hanteert de organisatie de SENA-norm-honorering, de cao Muziekensembles en de cao Toneel en Dans. Daarnaast onderschrijft Club Classique de Governance Code Cultuur en hanteert het bestuur-directiemodel.

Club Classique werkt toe naar een fte-uitbreiding van het team die volgens hem minimaal nodig is om op een gezonde manier invulling te geven aan de groei van de activiteiten. Verder wordt het hoge aantal speelbeurten tijdens het festivalseizoen verlaagd. Hierdoor ontstaat tijdens de zomer meer rust. De commissie is positief over het beperken van de risico’s van een te hoge werkdruk en vindt de visie van Club Classique op de bedrijfsvoering voor de komende periode logisch voortvloeien uit de reflectie op de voorafgaande periode. Dit geldt ook voor het voornemen om de opgestelde omgangsvormen te evalueren alsmede voor de jaarlijkse enquête onder alle medewerkers over de sociale veiligheid in de organisatie. In de ogen van de commissie zijn dit haalbare ambities.

Het plan voor de activiteiten 2025-2028 is volgens de commissie realistisch en uitvoerbaar. Uitbreiding en daarmee versteviging van het team met een producent en marketeer en het ophogen van de fte’s van het artistiek-zakelijke team zorgen voor meer draagvlak, versteviging, rust en ruimte om de plannen ten uitvoer te brengen en de artistieke kwaliteit van Club Classique te waarborgen en verder te ontwikkelen. Club Classique heeft volgens de commissie een heldere begroting. De uitgebreide begrotingen per project zijn helder opgebouwd en zijn passend en realistisch om de plannen ten uitvoer te brengen. Ook is er een passende financieringsmix bestaande uit structurele subsidies, publieksinkomsten, private fondsen en externe opdrachten. De commissie is positief over de verhouding van het aandeel eigen inkomsten uit opdrachten. De financiële huishouding van Club Classique is in de ogen van de commissie goed op orde. Het ensemble heeft een gezond eigen vermogen. Daarnaast geeft de verkoop van de muziektheatervoorstellingen door een externe partner de commissie vertrouwen doordat middels een garantiesom het risico niet door Club Classique wordt gedragen. 

Conclusie

De commissie adviseert op grond van bovenstaande overwegingen de aanvraag van Club Classique te honoreren met het gevraagde bedrag van € 65.000 per jaar.

De aanvraag is beoordeeld binnen de adviescommissie Muziek en Muziektheater.